Vanliga frågor

Följ länken nedan för beskrivning hur du kommer igång.

Några användare har upplevt att man har fastnat på "grävmaskinerna" som visas när Widgit Online uppdateras, fast uppdateringen är klar. Alternativt kommer man in i Widgit Online men kan inte arbeta. Vi jobbar på att det inte ska bli så här i framtiden.

Lösning: Rensa cachen i din webbläsare så går det att arbeta som vanligt igen. I länken nedan finns info om hur du gör det, följ instruktionerna för den webbläsare du använder.

När ditt abonnemang (prova-på eller betalt) har löpt ut ligger kontot vilande till dess att abonnemanget återupptas, som längst i två år.

Detta eftersom vi inte vill att du (eller dina användare i ett gruppkonto) ska förlora material, bilder, ordlistor, inställningar mm.

När du har fått en aktiveringskod från oss för att fortsätta med ditt konto är det viktigt att du loggar in på ditt prova-på konto/tidigare konto och fyller i aktiveringskoden istället för att skapa ett nytt konto. Information om hur du gör detta följer med aktiveringskoden.

På den här sidan kan man fylla i sin e-postadress och få ett mail för lösenordsåterställning.

Får du inget mail? Kontrollera följande:

  • Om mailet har fastnat i skräpposten
  • Att det finns en e-postadress registrerad på din användare på Widgit Online. Det är inte alltid obligatoriskt att ha en e-postadress.
  • Att det är samma e-postadress som finns registrerad på Widgit Online som du fyller i för att göra lösenordsåterställning.
Om du ingår i ett gruppkonto så ber du administratören för kontot att ge dig ett nytt lösenord.

  • SymWriter filer – Kan laddas upp och redigeras på dokumentdelen av Widgit Online och dokument gjorda i Widgit Online kan laddas ner och redigeras i SymWriter.
  • Widgit Go upplägg – Kan laddas upp för backup och för att skapa PDF
  • InPrint 3 filer - Kan laddas upp endast för backup
  • Widgit Writer dokument – Kan laddas upp endast för backup

En e-postadress kan bara finnas med en gång på Widgit Online. Om man har haft ett prova-på konto eller haft ett konto t.ex. då man arbetat i annan verksamhet, kan man därför få detta meddelande när man ska läggas till i ett gruppkonto eller startar ett nytt konto.

Kontakta oss med vilken e-postadress det gäller så hjälper vi till att ta bort den tidigare användaren.

Gör så här:

  • Gå till dokumentlistan och markera kryssrutorna för den/de filer och mappar du vill ladda ner.
  • Klicka på knappen Ladda ner.
  • Väljer du att Ladda ner flera filer kommer det upp en dialogruta där du behöver namnge en zip-fil. Namnge filen och klicka på Exportera.
  • Dina nedladdade dokument hamnar på din standardplats för nedladdade filer om du inte väljer en annan plats.
  • Observera att du ej kan öppna upp filerna på datorn när de är nedladdade. Datorn känner inte igen filformatet (.wodoc).
  • Ska du byta dator är det viktigt att komma ihåg att kopiera den nedladdade filen och flytta över den till din nya dator. Detta kan du exempelvis göra via ett usb, en molntjänst eller via mail.
  • När du fått ett nytt inlogg på din nya arbetsplats loggar du in och väljer istället Ladda upp ett dokument.
  • Välj sedan filen alternativt mappen som du önskar ladda upp.
  • Filerna hamnar i dokumentlistan och har samma namn som de hade när de laddades ner. Du kan nu fortsätta redigera i dem precis som tidigare.

Tyvärr kan man inte lägga till eller ta bort rader och kolumner i mallar i Widgit Online. Var därför noga med att starta din mall med rätt antal rader och kolumner.

I vårt datorprogram InPrint 3 kan du däremot göra detta och många fler ändringar i mallar och rutnät.

Kontakta oss vid frågor

013-712 70 support@symbolbruket.se

Kontakta oss vid frågor

013-712 70 support@symbolbruket.se

Kontakta oss vid frågor


013-712 70

support@symbolbruket.se